אישור

עו"ד נחום פינברג, השופט שאול שוחט ורו"ח יחזקאל פלומין. צילום: קובי קואנקס "הפרשנות היום מעניקה מעמד יתר לנשמת הצוואה על פני המילה הכתובה"
23.09.2014 | עו"ד אורי ישראל פז

בראיון ל"תקדין" מסבירים השופט שאול שוחט, עו"ד נחום פינברג ועו"ד ורו"ח יחזקאל פלומין, מחברי הספר "דיני ירושה ועיזבון", שמהדורתו השביעית והמעודכנת יצאה לאור לאחרונה, מהם השינויים המפליגים שחלו בתחום בארבעים השנים האחרונות, ומהו המחיר של היעדר פרסום פסקי דין בדיני משפחה בשם החיסיון והפרטיות

"למותו של אדם יש השלכות מרחיקות לכת בהרבה מאד תחומים", מסכימים השופט שאול שוחט, עו"ד נחום פינברג ועו"ד ורו"ח יחזקאל פלומין, במפגש פסגה לרגל צאת הספר החדש על "דיני ירושה ועיזבון", שכתבו יחד. "הספר החדש מרכז את כל המקרים של פטירת אדם והשלכותיהם לאורך 60 שנה ובמקרים שהובאו בפני ערכאות" מוסיף השופט שוחט.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

שלושת מחברי הספר חגגו השבוע טקס השקה ביחד עם הנהלת הוצאת סדן המוציאה לאור את הספר במהדורתו השביעית והמעודכנת (620 עמודים), שנערך על גג בניין בית הפרקליט בתל אביב. בערב המיוחד הרצה השופט שוחט על "קשייו והתחבטויותיו של היושב בדין בתיקי ירושה ועיזבון".

בערב ההשקה נשאו דברי ברכה עו"ד אפי נוה, יו"ר מחוז תל אביב והמרכז, השופט ד"ר יורם דנציגר מבית המשפט העליון שסיפר על חברות ארוכת שנים עם השופט שוחט עוד מימי משחק הטניס המשותף שלהם כעורכי דין בשכונת סביון, השופטת דבורה ברלינר נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב שתמהה על הזמן שמוצא לו השופט שוחט לכתיבת ספרי אקדמיה, השונים במהותם מכתיבת פסקי דין, ד"ר יואב מאז"ה ופרופ' דודי שוורץ רקטור הקריה האקדמית אונו. את הערב הנחה עו"ד שלומי באשי, יו"ר הוועדה לענייני משפחה במחוז ת"א והמרכז של לשכת עורכי הדין.

חיבור בין עולמות משפט שונים

פרקי הספר מתייחסים לאירועים רבים ומגוונים בחיי רבים מכורח המציאות על מורכבויותיה. לדברי עו"ד ורו"ח פלומין, "למעשה, הופך 'דיני ירושה ועיזבון' במהדורתו השביעית, להיות שימושי ורלוונטי עבור קהל רחב, החל מהמבקש להסדיר מראש את חלוקת עיזבונו לאחר פטירתו, המשך במקרים משפחתיים כגון ידועים בציבור, מורישים בעודם בחיים, אלה שעתידים לרשת וכלה באנשי המקצוע – עורכי דין, רואי חשבון, יועצי מס, עובדים סוציאליים ומנהלי עיזבון.

עורך הדין פינברג הוסיף כי "פעמים רבות מגיעות סוגיות של יורשים לידיעת הציבור, בדרך כלל מדובר בענייניהם של טייקונים וסכסוכים על חלקים בעיזבונות בשווי עתק, אבל למעשה מגיעים מקרים רבים של ירושה ועיזבונות להכרעת בתי המשפט כשהם מורכבים לא פחות ומסתעפים גם לבתי הדין לעבודה".

הייחודיות של הספר לעומת ספרים אחרים על דיני ירושות ועיזבונות, שמצומצמים בענייני ירושה במובנם הצר, היא דווקא בפסיפס העשיר של תחומי העיסוק: דיני עבודה, מיסוי, דיני הביטוח הלאומי, פיצויי נזיקין, קצבאות ותגמולים, ושטחי משפט נוספים שיש להם השלכות הדדיות, נוסף על שיקולי נוחותו של הקורא. כך, למשל, בהחלטה נבונה של חלוקת העיזבון יובאו בחשבון, בין היתר, השלכות המיסוי של החלוקה, שמקומן מחוץ לתחום דיני הירושה במובנם הצר. יש שדינים אשר אין עניינם במוות משליכים אף הם על ענייני ירושה ועיזבון. למשל, לדינים ולהלכות העוסקים בבעלות על הרכוש המשפחתי ובחלוקתו עם פקיעת הנישואין נודעת חשיבות רבה לעניין חלוקת העיזבון על ידי היורשים או מנהל העיזבון. כך, אפשר שחלקים ברכוש הרשומים על שם המוריש והיו בחזקתו יוצאו מכלל נכסי העיזבון ויועברו לבן זוגו, וזאת שלא על דרך ההורשה ובלי שלאופן חלוקת העיזבון תהיה נפקות לגביהם.

הספר כולל גם חלק הממחיש בצורה גרפית את אופן חלוקת העיזבון ב-36 מקרים שונים. הספר דן בשאלות כגון מה דינן של ההתחייבויות שהיו מוטלות על שכמו של האדם ביום פטירתו, ומה דין הזכויות שהיו לו כלפי אנשים אחרים – האם אלה עוברות ליורשיו של הנפטר? או שמא עוברות הן מן העולם עם מות בעליהן? ובכלל, מה דינם של ההליכים המשפטיים שהמנוח היה צד להם? האם הם יופסקו? האם יתחשבו ברצונם של בני המשפחה או של היורשים להמשיך בהם? אילו גמלאות מגיעות לבני משפחותיהם של שליחי ציבור ולעובדי ציבור שנפטרו, וכיצד מחלקים את רכושו של בעל מניה שנפטר או שותף בעסק?

הייחודיות של הספר היא גם בשילוב בין מחבריו, המגיעים מעולמות משפט שונים: השופט שוחט מומחה לדיני משפחה ירושה ועיזבון, עו"ד פינברג מייצג מעסיקים בענייני עבודה, ורואה החשבון ועורך הדין פלומין מומחה למיסוי ועניינים כלכליים. השופט שוחט פרסם את הספר "פגמים בצוואות" בשנת 2001 (מהדורה שנייה) וספר על סדר הדין בבית המשפט למשפחה (ביחד עם עו"ד דוד שאוה) בשנת 2009.

האדרת המהות על פני הצורה

מעטים ספרי המשפט שמחבריהם באים מתחומי עניין כה שונים במהותם, המצליחים להניח את האגו בצד ולשלב ידיים ולהוציא לאור ספר המשלב בין תחומי המשפט השונים והמגוונים.

בהוצאת סדן הסבירו כיצד עבד השילוב בין המחברים, שאינו קל במקרה בו שני מחברים כותבים ספר, קל וחומר שלושה מחברים: "השילוב בינינו, וזה גם התענוג בעבודה המשותפת, שלכל אחד משלושתנו יש יתרון יחסי בלתי-ניתן לערעור בתחומים בו הוא מתמחה. השופט שוחט, נוסף להיותו בעל ראיה כללית עם ניסיון שיפוטי אדיר, מתמחה בכל הנושאים שקשורים לירושה, עיזבון ומעמד אישי. עו"ד ורו"ח פלומין, שהוא אורים ותומים בתחום המיסוי, נתן תמונה עדכנית לנושאי המס ומסביר כיצד להתמודד ולהציע פתרונות נכונים עם מוות שיוצר סיכון ושינוי במצבי מס. עו"ד פינברג הוא בעל הידע העדכני והנכון בתחום דיני עבודה ופנסיה. שלושת החלקים הועברו להוצאת סדן, שדאגה לעריכה קפדנית. בתהליך העבודה כל מחבר הביע את עמדתו וניתנו פתרונות לשאלות שהתעוררו. למען ההגינות יאמר כי לא היה צורך בהחלפת רעיונות, אלא מדובר בפרקים ברורים".

של מי היה וכיצד נולד הרעיון לכתיבת הספר, המשלב בין תחומי משפט שונים כשכל מחבר מביא בו את מנעד הידע שצבר בתחום מומחיותו?

"רעיון כתיבת הספר המשלב נושאים משפטיים שונים המתעוררים עם פטירתו של אדם נולד אצל המו"ל שלנו, דוד סדן ז"ל. בזמנו לא היה בנמצא ספר בנושא הזה. המטרה היתה ועודנה להקל על ההתמצאות במערכת המסועפת של דיני פטירה, ירושה ועיזבון. היה לו ברור שיש לאחד כוחות בין כותבים שונים, מומחים בתחומם, שלהם נגיעה ישירה בתחומי המשפט הרלוונטיים. סדן פנה למנחם גולדברג ז"ל, אז שופט בית הדין האזורי לעבודה ולימים הנשיא השני של בית הדין לעבודה, ויחזקאל פלומין, רואה חשבון ועורך דין מומחה בתחום המיסוי. ואכן, מן המהדורה הראשונה זכה הספר להצלחה רבה. עיון במהדורות הקודמות של הספר מציג את ההיסטוריה המשפטית והכלכלית של מדינתנו: חוק העיזבון על תיקוניו, גלגוליו, ביטולו והצעת החוק להחזירו, כפי שמופיעה במהדורה הנוכחית; חוק הביטוח הלאומי, נושא הגמלאות, קרנות הפנסיה; האינפלציה של שנות השמונים וכמובן חוק הירושה עצמו על ההתפתחויות הרבות שבו".

כבוד השופט שוחט, במבט לאחור על שבע מהדורותיו של הספר, מהם השינויים המפליגים ביותר שחלו בתחום דיני הירושה מאז ראתה אור מהדורתו הראשונה של הספר לפני כ-40 שנה?

השופט שוחט: "העברת הסמכויות לדון בענייני ירושה ועיזבון לבתי המשפט לענייני משפחה, על סדרי הדין ודיני הראיות המיוחדים לו, משליכה לא רק בהיבט הדיוני, כי בדרך כלל להיבט הדיוני יש השלכה גם על הפן המהותי בסכסוכים בענייני משפחה יש יותר הקלה בסדרי הדין ודיני הראיות, היכולת להוכיח את הטענות יותר קלה, וגם ההתחקות אחר רצונו של המנוח היא יותר מקלה על העניין הזה. נושא נוסף הוא דרכי הוכחה של הרכב משפחה, כאשר בדרך כלל הסוגיה הזאת עולה במקרים של ניצולי שואה והם הולכים לעולמם בלי להותיר צוואה ואין להם יורשים מקרבה ראשונה כמו ילדים ואחים, ואז איזה בן דוד או מישהו מקרבה שלישית צריך להוכיח שאין יורשים אחרים בלעדיו. במהדורה החדשה מובאת פסיקה ענפה שקידמה את הנושא וחיזקה את הגישה המקלה בעניין הזה. האדרת המהות על פני הצורה ועל דרך של תיקונים חקיקתיים. ההכרה באפשרות עריכתן של צוואות הדדיות".

אילו שינויים חלו בגישה השיפוטית לירושתו של אדם, ועד כמה התחזק או נחלש הכבוד שרוכשים כיום השופטים לרצונו של הנפטר בבואם לפרש את צוואתו או לחלק את ירושתו?

השופט שוחט: "ישנם שינויים בפסיקה ובחקיקה שחלו בכל הנוגע למתח שקיים בין דיני התצורה ודיני המהות, כאשר הכלל שלפיו התצורה היא 'המשרת' ולא 'האדון' ותמיד מסתכלים לא אל צורת המעשה אלא אל כוונת העושה – הדבר קיבל משקל הרבה יותר חזק, כפי שזה ניכר במהדורה החדשה. גם סוגיית פרשנות צוואה, של מתן מעמד יתר לרצון המת ולנשמת הצוואה על פני לשון המילה כתובה, גישה שאני תומך בה, התחזקה בשנים האחרונות. הנושא הנוסף הוא של הצוואות ההדדיות, שנחקק ממש עם צאת המהדורה הקודמת וההתייחסות אליו היתה מינורית, ואילו במהדורה החדשה ישנה התייחסות רחבה לנושא".

שיטת מצליח

אילו נושאים מרכזיים בדיני הירושה טרם הוכרעו כהלכה מחייבת בבית המשפט העליון, הגם שעברו קרוב לשישה עשורים של פרשנות שיפוטית לחוק הירושה?

השופט שוחט: "כל הסוגיה של סעיף 8א לחוק הירושה, שעוסק בצוואות הדדיות ובאפשרות הביטול של צוואות הדדיות, טרם נדונה וזכתה להלכה פסוקה ומחייבת בבית המשפט העליון. זאת סוגיה שעדיין לא 'נרטבה' וצריך שבית המשפט העליון ייתן עליה את הדעת. היחס בין הוראות ירושתיות בהסכם ממון לבין הוראת סעיף 8(א) לחוק הירושה".

אתם מציינים כי במהדורה החדשה נעשה מאמץ לרכז פסיקה הקובעת הלכות חשובות, כזו שלא התפרסמה. כיצד לדעתכם עשוי פרסום הפסיקה באמצעות ספרכם החדש לתרום להפחתת העומס על ההתדיינויות בבתי המשפט למשפחה סביב מאבקי ירושה?

עו"ד פינברג: "כיום רוב פסקי הדין ניתנים לאיתור ולקריאה, למעט פסקי דין בתחום דיני המשפחה, שם גוברת הוראת החיסיון והפרטיות על הצורך לפרסם מידע לציבור. עם זאת גם בתחום זה, כאשר פסקי הדין מגיעים בערעורים לבית המשפט המחוזי ולבית המשפט העליון, ההלכות החשובות מתפרסמות תוך השמטת שמות הצדדים המעורבים. מרגע שבספר מתפרסמים אזכורי פסקי הדין יקל מאוד לקורא, גם זה שאינו משפטן, להגיע למקור של פסק הדין עצמו".

השופט שוחט: "לדעתי, בכל תחום משפטי, בוודאי בתחום סבוך עם המון השלכות כמו דיני ירושה ועיזבון, כשהסוגיות יכולות להיות שנויות במחלוקת ואלה נראות נהירות יותר לכל הנוגע בתחום, כולל בעלי הדין ובפרט עורכי הדין, אז קל יותר לקבל החלטה מושכלת האם לפתוח בהליך משפטי אם לאו. כשהדברים הם לא ברורים, אז מגישים תביעה בבחינת 'שלח לחמך על פני המים' ונראה מה בית המשפט יפסוק. הספר הזה מרכז את כל ההלכות וההתפתחויות נכון לעת הזו, אז כשיש סוגיה שעולה על שולחנו של עורך דין המבקש להגיש תביעה בתחום הזה ומוצא לכך תשובה ברורה בפסיקה ובדעת מלומדים, הדבר עשוי להניא אותו מפני הגשת התביעה בשיטת מצליח".

האם נעשה על ידי המחברים מאמץ לשמור על מתכונתו היסודית של הספר במהדורותיו הקודמות או שאין מדובר ב"אותה הגברת בשינוי אדרת"? ואם כן, אילו שינויים מבניים או מהותיים נעשו במהדורה החדשה לעומת קודמותיה?

רו"ח פלומין: "מעבר לעדכון החומר הקיים, נוספו תוספות רבות בהיקף של 25% עמודים לעומת מהדורות קודמות. החשיבה הרבה שהושקעה בעבר בבניית הפרקים השונים של הספר מצדיקה את עצמה גם כיום, ואין צורך לעשות שינויים מהותיים. עם זאת, יתכנו תוספות, לפרק זה או אחר או של פרק, למשל, הוספנו פרק פנסיות, אך אין בכך כדי לשנות את המסגרת שהוכיחה את עצמה בעבר וגם בדיעבד. השתדלנו להגיש לקוראים תשובות למגוון של שאלות שהם יכולים להיתקל בהן במהלך פטירת קרוב משפחה. בספר אפשר להיעזר כדי לגבש דרכי התנהלות – אם כי סביר שמעבר לקריאה ראשונית יש צורך לעיתים קרובות להתייעצות עם מומחה מהתחום הרלוונטי לאותה סוגיה שהתעוררה".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

קשייו והתחבטויותיו של היושב בדין בתיקי ירושה ועיזבון

 
הדפס  הדפס
  שלח לחבר
facebook google+
5140932
פסקי דין בתקדין





עו"ד שמחה רוטמן
מדינת ישראל ניצחה, מדינת ישראל הפסידה
עו"ד שמחה דן רוטמן
ללא מעמד או סמכות חוקית ניסו היועמ"ש ופרקליט המדינה להתנגד למינויה של "עושת הצרות המקצועית", ד"ר מאיה פורמן רזניק, למנהלת היחידה לרפואה משפטית באבו כביר. המדינה הפסידה בביה"ד לעבודה, אך העמדה שנדחתה שיקפה את עמדתם של שני פקידים במשרד המשפטים ולא את הציבור, נבחריו והממונים מטעמם, דבר המצביע על תפיסה בעייתית במיוחד של יחסי דרג נבחר ופקידות
 
השופט שאול שוחט. צילום: מורג ביטן
קשייו והתחבטויותיו של היושב בדין בתיקי ירושה ועיזבון
השופט שאול שוחט
בהרצאתו לרגל הוצאתה לאור של המהדורה השביעית של ספרו "דיני ירושה ועיזבון" מתאר השופט שאול שוחט את הזהירות הרבה הנדרש לה שופט העוסק בצוואה ואת הצורך לחפש ולעמוד על נימי נפשו של "הלקוח" הנוסף העומד בפניו – המנוח עצמו, שמכל הווייתו נשתמר גיליון נייר