פורטל היוקרה של ישראל - prestige
 
נדל"ן יוקרה , רכבי  יוקרה , מוצרי יוקרה
לוחות קנייה / מכירה של מוצרי יוקרה
כתבות בנושאי יוקרה בישראל  , קהילות , קניון וירטואלי
 
הקלק כדי לחזור לדף הבית

ראשי

נדל"ן

עולם הרכב

עולם הגבר

עולם האשה

חוג הסילון

החיים הטובים

לבית ולגן

קהילות

 בריאות

 גורמה

 אלטרנטיבי

 נופש ותיירות

 ילדים

 תרבות

 לוח מוצרים
> ראשי > החיים הטובים > תרבות > כתבה - במעגלי אמנות אחרים
במעגלי אמנות אחרים
קרלו זינלי
למושג "אמנות אאוטסיידרים" ישנם ביטויים מקבילים שונים, כמו: ארט ברוט (Art Brut), אמנות בתולית (Virgin Art), אמנות של אוטודידקטים ועוד ■ ב-9 בפברואר תתרחב משמעותית התערוכה שאצרה רותי דירקטור המוצגת מזה 10 ימים במוזיאון חיפה לאמנות במסגרתה יוצגו עבודות נוספות של אמנים אאוטסיידרים משמעותיים מהארץ ומחו"ל.
מזה כמה שנים שצוברת לה תאוצת המגמה לחשוף ולגלות שכבות בתרבות שהודחקו והודרו במרוצת השנים בשל סיבות שונות ולהפנות אליהן מבט מחודש. כך גם באמנות, ­עשרות תערוכות לאמנים אאוטסיידרים מוצגות ברחבי העולם.

המונח "אמנים אאוטסיידרים", מתייחס לאמנים שלא למדו אמנות ולא פעלו בתוך עולם האמנות, ולעיתים חיו בשולי החברה, אך יצרו אמנות מרתקת ורבת עוצמה. מדובר באנשים שבשלב מסוים בחייהם החלו לעשות אמנות, לרוב ציור, ועשו זאת מתוך דחף פנימי שאינו בר שליטה. חלקם חולי נפש (אדולף וולפלי), אחרים חיו חיי פרישות ובדידות הנרי דארג'ר). עבור כולם הציור הוא גאולה.

בהקשר זה יש לציין כי אף קיימים מוזיאונים בינלאומיים לתופעה,­ בין היתר בלונדון, מוסקבה וליל.

לפני כ-10 ימים הושקה "במעגלי אמנות אחרים אאוטסיידרים, נאיבים ואוטודידקטיים" - תערוכה ראשונה מסוג זה בישראל במוזיאון חיפה לאמנות, שאצרה רותי דירקטור. ב--9 בפברואר תיערך הפתיחה הרשמית של התערוכה, ואז יצטרפו לתערוכה כ-60 עבודות נוספות שתגענה מאוספים פרטיים וממוזיאונים בניו יורק ובשיקגו.

התערוכה מוצגות עבודותיהם של עובדיה (עבדאללה) אגסי, עאפעיה שמריהו (המציירת על קירות ביתה בדירת שיכון בשלומי), ניסים כחלון (חי על חוף סידני עלי מזה 40 שנה ובנה שם את ביתו במצוק מאבן חול), דוד שטראוס (מתוך "מוזיאון מאיר אגסי").
עובדיה (עבדאללה) אגסי


"אמנות האאוטסיידר", יש המכנים אותה "אמנות עממית" או "אמנות של אנשים שלימדו את עצמם" כבר מזמן סומנה כאמנות שראוי לייחס לה חשיבות משמעותית בהתפתחות התרבות. על אף שנעשתה ברובה באזורים הפריפריאליים (מבחינה גיאוגרפית ותרבותית) ובשולי החברה, אפשר למצוא בה ביטוי עז ואף חדשנות, לא פעם יותר מאלה המצויים באמנות הנחשבת למסורתית.

בשונה מתערוכות רבות שנעשו בנושא, התערוכה בחיפה מציגה פן נוסף, שככל הנראה עדיין לא זכה להתייחסות מעמיקה, והוא המשוואה שאמנות אאוטסיידרית מתקיימת כאשר "אינסיידר" ­ איש מבפנים ­ שם עליה את האצבע ובעצם נותן לה את ההכרה. "אינסיידרס" באים בדמותם של אמנים מרכזיים, אספנים, גלריסטים או אף פסיכולוגים.

בולט בהקשר זה כזה הוא האמן עובדיה אגסי ששש מעבודותיו, (חלקן מגיעות לגדלים של 3 מ') העוסקות בסיפורי התנ"ך מוצגות בתערוכה. סדרת התנ"ך נגנזה מאז מותו ע"י המשפחה ולאחר מכן על ידי אספן אמנות ישראלי, כולם שמרו בקנאות על סדרת התנ"ך כיצירה אחת על פי צוואתו. חשיפת העבודות החלה בתערוכה בגלריה במכללה האקדמית "אחווה" ובמוזיאון למורשת יהדות בבל, וכמו מעשה קסם נחשף האוסף לעיני המתבוננים והוא מעורר התרגשות והשתאות למראה היצירות שלא נראו עד כה בארץ, יצירות שהן על גבול הציור והתבליט, ספק דף מועתק במדויק מספר התנ"ך, ספק יצירה וירטואוזית מורכבת בעלת קומפוזיציות מתוחכמות המעידות על מהות תפיסתו את התנ"ך ואת סיפורי המקרא.
ביל טריילור


דוגמה נוספת היא אמנות ארט ברוט שהובאה למרכז הבמה על ידי האמן הצרפתי ז'אן דובופה, שצבר במרוצת השנים אוסף מרשים של עבודות כאלה. ב‑1948 הוא אף הקים יחד עם אמנים נוספים כמו אנדרה ברטון אוסף של ארט ברוט, שכלל אלפי עבודות וכעת מוצג דרך קבע בביתו בלוזאן שבשווייץ. בתערוכה בחיפה מוצגות לראשונה כמה עבודות מאת אמנים אאוטסיידרים שכבר הפכו למוכרים כמו ביל טריילור, אדולף וולפלי, מרטין רמירז, אלואיז קורבאז, סם דויל, ויליאם הוקינס, מיני אוונס, קרלו זינלי, מורטון בארטלט, קלמנטין האנטר והנרי דארגר. עבודותיהם הושאלו מאוספים פרטיים ומוזיאליים בארצות הברית ובאירופה.

לצידם יוצגו אמנים נאיביים, עממיים ואוטודידקטיים בולטים מהארץ שדירקטור ליקטה כמה מעבודותיהם. שלום מצפת (השען מצפת), גבריאל כהן, משה אלנתן, וכן ארבעה אמנים אוטודידקטיים חיפאיים: נתן הבר, שמשון למברגר, מנחם מסינגר ומוחמד פאדל.
מיני אוונס


פרק נוסף בתערוכה מוקדש לאמנים ישראליים המציגים את בחירתם באמני שוליים. בתצוגה התעכבה האוצרת על האינסיידר שגילה את האאוטסיידר: אורי גרשוני מציג את ולרי ביקובסקי, פסח סלבוסקי מציג את דבורה אגרונוב, רעות פרסטר מציגה את עדי גוב ארי, שרית שרון המציגה את דנה לין, הגלריסטית הירושלמית רות דבל שגילתה את גבריאל כהן, שלום מצפת שהתגלה על ידי האמן יוסל ברגנר, ומשה אלנתן­ על ידי דן בן אמוץ ומאיר רונן.

עוד יוצגו בתערוכה תצלומים של רוג'ר באלן, צלם שאינו אאוטסיידר מדרום אפריקה, אשר במשך שנים מצלם אנשים החיים בבתים נטושים מחוץ ליוהנסבורג, ואת שיתוף הפעולה היצירתי, המוזר והאניגמטי שלו איתם.

ז'אנר: ציור

אוצרת ראשית: רותי דירקטור

אוצרת משנה: נטלי סמית

תאריך נעילה: 15 יוני 2013

שם המקום: מוזיאון חיפה לאמנות

כתובת: שבתאי לוי 26, חיפה

שעות פעילות: ימים א'-ד' 16:00-10:00, ה' 19:00-16:00, ו' 13:00-10:00,שבת 15:00-10:00

טלפון: 04-9115991
הדפסה >>חזרה
הוסף תגובה
1
חיפוש מהיר